Gabinet podologiczny z wielu powodów jest miejscem szczególnym. Jednym z nich są niewątpliwie zagrożenia, występujące w tym miejscu np. możliwość zakłucia czy zranienia się ostrym narzędziem.
Ustawodawca tworząc te przepisy chciał uregulować problem związany z zakłuciami i ich konsekwencjami, personelu medycznego podczas wykonywania czynności zawodowych. Czy mu się to udało – pozostawiamy bez komentarza – nie nam to osądzać. Fakt jest taki, że przepisy obowiązują.
Czy przepisy te dotyczą podologów – czyli osób zajmujących się specjalistyczną pielęgnacją stóp?
Czytając już sam tytuł rozporządzenia, większość z Was będzie miała wątpliwości – nie jesteście przecież personelem medycznym i nie udzielacie świadczeń zdrowotnych, ALE …
Narażenie na zranienie w gabinetach podologicznych – występuje,
Chęć zerwania postrzegania podologa jako „Pani kosmetyczki od pedicure” – występuje
Stosowanie narzędzi kwalifikowanych jako medyczne – występuje
Stosowanie urządzeń kwalifikowanych jako medyczne – występuje
Stosowanie środków farmaceutycznych wydawanych na receptę – występuje
… może więc po prostu warto.
Zadajcie też sobie i swojemu personelowi jeszcze jedno pytanie – czy wiecie co trzeba zrobić jeśli np. okazałoby się, że doszło do zakłucia, a po zakłuciu Wasz klient informuje – „Proszę Pani – wcześniej nie mówiłem tego bo się wstydziłem, ale ja mam HIV, HCV … albo inną cholerę”.
Przyjrzyjmy się zatem nowym przepisom.
Ostre narzędzia:
wyroby medyczne służące do cięcia, kłucia oraz mogące spowodować zranienie lub przeniesienie zakażenia
Pracownicy:
osoby fizyczne wykonujące pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, doktorantów, studentów i uczniów niebędących pracownikami oraz wolontariuszy, a także osoby prowadzące pod nadzorem pracodawcy lub w miejscu wyznaczonym przez pracodawcę działalność gospodarczą na własny rachunek.
Obowiązki pracodawcy
Rozporządzenie nakłada na nich obowiązek stosowania wszelkich dostępnych środków eliminujących lub ograniczających stopień narażenia na zranienia ostrymi narzędziami.
Pracodawcy muszą również nie rzadziej niż raz na dwa lata ocenić ryzyko zawodowe zranienia ostrym narzędziem, opracować i wdrożyć procedury (w formie papierowej i elektronicznej) bezpiecznego postępowania z ostrymi narzędziami (aktualizowane co dwa lata), systematycznie mają odbywać się szkolenia.
Kolejny obowiązek to zapewnienie pracownikom stałego dostępu do instrukcji oraz innych sporządzonych w formie papierowej i elektronicznej informacji o zasadach używania ostrych narzędzi i środków ochrony indywidualnej, a także sporządzanie raportu o bezpieczeństwie i higienie pracy nie rzadziej niż raz na 6 miesięcy.
Ponadto pracodawcy mają obowiązek opracowania i wdrożenia procedury postępowania po-ekspozycyjnego.
Obowiązki pracowników
Mają obowiązek zgłaszania każdego przypadku zranienia ostrym narzędziem pracodawcy lub osobie wykonującej zadania służby bezpieczeństwa i higieny pracy, a w razie kontaktu z krwią lub innym potencjalnie zakaźnym materiałem biologicznym – również lekarzowi w celu przeprowadzenia postępowania po-ekspozycyjnego.
Pracownicy mają mieć dostęp do raportu o bezpieczeństwie i higienie pracy.
Wykaz zranień ostrymi narzędziami
Wykaz zranień ostrymi narzędziami przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych zawiera następujące informacje:
kolejny numer zdarzenia w roku
datę zdarzenia
jednostkę organizacyjną podmiotu wykonującego działalność leczniczą, w której doszło do zranienia
rodzaj i model narzędzia, które spowodowało zranienie
rodzaj procedury medycznej oraz czynność, w trakcie której doszło do zranienia
inne informacje uzyskane w trakcie postępowania przy ustalaniu okoliczności i przyczyn zranienia ostrym narzędziem
Kary za nieprzestrzeganie przepisów – tu powtarzamy – nie jesteśmy prawnikami i nie wiemy czy te przepisy trzeba wprost stosować do zawodu podolog, zwracamy jednak uwagę, że np. w odniesieniu do odpadów medycznych też mamy podobną analogię. Odpad medyczny – my nie jesteśmy zawodem medycznym itd. więc czemu podlegamy pod te przepisy ?
Każdy niech sobie ten ewentualny dylemat rozstrzygnie w zgodzie z własnym sumieniem.
Dodatkowo warto wspomnieć, że co prawda samo w/w rozporządzenie nie reguluje kwestii kar za nieprzestrzeganie przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy jednakże przepis taki znaleźć możemy w Kodeksie Pracy: Art. 283. § 1. Kto, będąc odpowiedzialnym za stan bezpieczeństwa i higieny pracy albo kierując pracownikami lub innymi osobami fizycznymi, nie przestrzega przepisów lub zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, podlega karze grzywny od 1.000 zł do 30.000 zł. Warto też mieć świadomość tego co zawarto w Art. 283 § 2 ust. 5 i 6.
Iga Misiak-Stodulska Specjalistyczny Gabinet Kosmetyczno-Podologiczny
I-KOSMETYKA www.ikosmetyka.eu
Dziękuję ślicznie za dodatkową robotę 🙂 a tak na serio to ja to popieram – traktuję to jako kolejny dupochron. u mnie sanepid wymaga posiadania takich procedur i to już mam – nie mam tylko tych pozostałych rzeczy wynikających z tego rozporządzenia. Dobrze to wiedzieć – ja sobie to na pewno na dniach uzupełnię 🙂
Dziękuję ślicznie za dodatkową robotę 🙂 a tak na serio to ja to popieram – traktuję to jako kolejny dupochron. u mnie sanepid wymaga posiadania takich procedur i to już mam – nie mam tylko tych pozostałych rzeczy wynikających z tego rozporządzenia. Dobrze to wiedzieć – ja sobie to na pewno na dniach uzupełnię 🙂