Dna moczanowa

Diagnoza podologa – dna moczanowa.

Do gabinetu podologicznego zgłosiła się pacjentka, lat 80. Uskarżała się na pieczenie stóp, mrowienie, ogromny ból stóp oraz części podudzi, jak również permanentne przegrzanie stóp. Kobieta zwykle łagodziła te objawy poprzez kąpiel stóp w wodzie z lodem. Przynosiło to ulgę tylko na krótko. Oględziny stóp przybliżyły do postawienia diagnozy.

dna moczanowa - podologiaOgromny stan zapalny obejmował przede wszystkim stopy, które wyglądały w pewnych miejscach (np. głowa I-ej kości śródstopia) jakby były posiniaczone. Poproszono pacjentkę o wykonanie badań z naciskiem na zawartość kwasu moczowego. Porównanie wyników, z poprzednimi, wykonanymi pół roku wcześniej wykazały, iż podniósł się poziom kwasu moczowego. Konsultacja z lekarzem specjalistą potwierdziły, że kobieta chorowała na dnę moczanową. Pacjentkę odesłano do gabinetu lekarskiego celem rozpoczęcia terapii środkami farmakologicznymi oraz zalecono dietę.

Dna moczanowa

choroba reumatyczna, polegająca na odkładaniu się kwasu moczowego w stawach lub innych tkankach organizmu.

Kwas moczowy dostarczany jest do organizmu z pożywieniem. W normalnych warunkach jego nadmiar jest wydalany z moczem. Czasami dzieje się tak, iż kwas moczowy dostarczany jest jednak w nadmiarze lub nerki nie są w stanie sprawnie usunąć go z organizmu. Kumulowanie kwasu moczowego w stawach prowadzi do hiperurykemii, a następnie tworzenia się „kryształków” i odkładania ich w stawach. To powoduje stan zapalny stawów, co z kolei skutkuje bólem, zaczerwienieniem, opuchlizną oraz sztywnieniem.

W przypadku omawianej jednostki chorobowej, oprócz leczenia farmakologicznego, bardzo ważne jest przestrzeganie odpowiedniej diety oraz unikanie spożywania alkoholu.

Justyna Starczyńska
Gabinet Podologiczno-Kosmetyczny