Młoda pacjentka z ziarniną

Wywiad podologiczny

Dziewczynka, 11 lat, zdrowa. Z wywiadu wynika, iż pierwsze dolegliwości bólowe okolicy wałów paznokciowych palucha pojawiły się ok. 3 miesiące przed wizytą w gabinecie podologicznym. Ponieważ problem zbagatelizowano doszło do wystąpienia stanu zapalnego z towarzyszącą ziarniną. Przyczyna – wrastający paznokieć. Zalecone wcześniej przez chirurga kąpiele w sodzie nie przyniosły poprawy.

Pierwsza wizyta

Na pierwszej wizycie udało się „zepchnąć” ziarninę z płytki paznokciowej. Ziarnina sięgała do przebarwienia widocznego na płytce. Zastosowano Octenisept oraz tamponadę. Zalecono ponowną wizytę u lekarza w celu włączenia miejscowego leczenia antybiotykami.

Druga wizyta

Na kolejnej wizycie ustalono plan terapii. Zmianę opatrunku zalecono dwa razy dziennie. Dodatkowo Octenisept oraz miejscowo przepisaną przez lekarza rodzinnego detreomycynę 2%, pod tamoponadę. Ziarninę przyżegano wykorzystując Vagothyl. Zdecydowano się także na założenie klamry Combiped w celu odciążenia rany – pozwoliło to zmniejszyć dolegliwości bólowe. Wizyty kontrolne odbywały się co 2-3 dni.

ziarnina wrastający paznokieć
Zdj. 1 Stan przed terapią.
wrastający paznokieć i ziarnina
Zdj. 2 W trakcie terapii
wrastający paznokieć - terapia
Zdj. 3 W trakcie terapii
wrastający paznokieć po terapii
Zdj. 4 Stan po terapii w gabinecie podologicznym
15) 19.11.2013 II
Zdj. 5 Po terapii – brak ziarniny.

Ewa Smalikowska-Bruczko
Gabinet Podologiczno-Kosmetyczny ZADBANE STOPY