Opis terapii podologicznej – wrastający paznokieć z towarzyszacą hipergranulacją
Do gabinetu podologicznego zgłosiła się osoba z problemem wrastania płytki paznokciowej oraz dużą bolesnością. Po wstępnej ocenie wizualnej stwierdzono: przerost wałów bocznych paznokcia, zaczerwienienie, hipergranulację oraz odczuwalną dużą bolesność (rys.1).
Wizyta w gabinecie podologicznym w dniu 25.04.2016
Po dezynfekcji miejsca badanego, wysondowano miejsce wrastania i stwierdzono, że część płytki wrosła w ciało wytwarzając ziarninę, która blokuje dostęp do brzegu płytki. Usunięto część wrastającą płytki, zdezynfekowano i założono tamponadę przeciwzapalną. Miejsce zabezpieczono przed zanieczyszczeniem bandażem kohezyjnym (rys.2).
Wizyta w gabinecie podologicznym w dniu 29.04.2016
Po wyciszeniu stanu zapalnego zastosowano preparat przyżegający ziarninę. Ze względu na mocne przyleganie płytki do łożyska, wykonano podniesienie płytki tylko w części bliższej – Metodą Kostki Arkady i utrwalono akrylem. Ponownie założono tamponadę przeciwzapalną. Zalecono do stosowania Serum Arkady (rys.3).
Wizyta w gabinecie podologicznym w dniu 3.05.2016
Kontrola paznokcia i wymiana tamponady przeciwzapalnej. Zalecono dalsze stosowanie serum Arkady w terapii domowej.
Wizyta w gabinecie podologicznym w dniu 5.05.2016
Ze względu na uwolnienie się wysięku zapalnego spod wału bocznego płytki paznokciowej i stworzenie środowiska mokrego, akryl częściowo odwarstwił się. Usunięto go, zdezynfekowano miejsce. Płytka okazała się być zbyt miękka by zastosować Klamrę Frazera. Założono ponownie tamponadę przeciwzapalną, z zaleceniem wymiany raz na dobę i dalszą aplikację serum (rys.4).
Wizyta w gabinecie podologicznym w dniu 10.05.2016
Ze względu na wyraźne wzmocnienie się płytki podjęto dalszą terapię korekcji przy pomocy Klamry Frazera. Wały boczne wyraźnie się obkurczyły, usunięto resztki zaschniętej ziarniny, oczyszczono, zdezynfekowano, zaaplikowano klamrę Frazera i założono tamponadę przeciwzapalną celem dalszej terapii. Rokowanie dobre. Kontrola za dwa tygodnie (rys.5).