Zmiany łuszczycowe na stopach

Do gabinetu podologicznego zgłosiła się pacjentka w wieku ok. 65 lat.

Pani choruje na łuszczycę, której objawy najbardziej nasilone są na stopach, po stronie podeszwowej jak i grzbietowej. Nieliczne ślady zostały jeszcze znalezione w okolicy piszczelowej. Jak widać na zdjęciach zmiany chorobowe są ostre. Widoczne pęcherzyki wypełnione były lepkim, żółtawym płynem.

Po wstępnym oczyszczeniu stóp, użyto czystego propolisu, aby zabezpieczyć rany. Na koniec zastosowano specjalizowany krem do stóp z problemami łuszczycowymi.

Niestety nie posiadamy zdjęć z samego początku terapii. Ta zaczęła się trzy tygodnie przed zrobieniem pierwszego z widocznych tu zdjęć. Wtedy stan stóp był dużo gorszy, skóra oprócz pęcherzy była o wiele bardziej sucha, nachodziła na siebie jak rybia łuska.

Efektem pracy specjalisty podologa jest to, że pacjentka może normalnie funkcjonować, ustąpił efekt uporczywego swędzenia. Przed zabiegami stan był na tyle poważny, a swędzenie tak uciążliwe, że pacjentka miała nawet problem ze spaniem.

Pozostaje jeszcze kwestia oczyszczenia i wyciszenia całego organizmu (udowodniona jest korelacja natężenia tej choroby od stanu emocjonalnego – poziomu stresu) oraz stałe kontrole i oczyszczanie stóp z pęcherzy ropnych, których jest coraz mniej.

Pacjentce zalecono równoczesne wizyty u lekarza specjalisty.

Beata Zimka
Salon Pielęgnacji Dłoni i Stóp
ul. Barkocińska 6, Warszawa
tel. 22 744 00 67 lub 501 434 349