Błędna diagnoza i jej skutki

odcisk 1

Kurzajka czy odcisk? Oto jest pytanie !

Do gabinetu podologicznego zgłosił się ojciec z ośmioletnią dziewczynką, z powodu „odcisku” na pięcie dziecka.

Z wywiadu wynikało, że rodzice sami leczyli zmianę preparatem aptecznym z kwasem salicylowym, ponieważ stopa bolała uniemożliwiając sprawne chodzenie. W wyniku tych działań wytworzył się olbrzymi pęcherz wypełniony płynem surowiczym, stan zapalny tkanek, a w konsekwencji doprowadzono do wystąpienia sporego bólu.

Zmiana okazała się być brodawką wirusową czyli kurzajką.

Rodzice dziecka źle rozpoznali problem i zastosowali ogólnie dostępny preparat, który w tym przypadku nie mógł pomóc, a jedynie zaszkodził.

Zastosowane postępowanie:

• dezynfekcja skóry,odcisk 2
  • dokładne zbadanie zmiany pod szkłem powiększającym, a także obejrzenie drugiej stopy i dłoni dziewczynki,
  • otwarcie pęcherza i usunięcie zmacerowanego naskórka,
  • zabezpieczenie brzegów rany maścią propolisową,
  • przyżeganie 40 % azotanem srebra,
  • założenie opatrunku i odciążenia całej pięty.

Dziecko bezpośrednio po zabiegu, po usilnej namowie podologa, odważyło się stanąć całą stopą i nie odczuwało już bólu. Wizyta kontrolna została ustalona za 5 dni. Uzgodniono również stały kontakt telefoniczny, na wypadek nieprzewidzianego rozwoju sytuacji.

Druga wizyta:

Powtórzenie aplikacji preparatu po uprzednim oczyszczeniu zmiany skalpelem. Widoczna zdecydowana poprawa. Odciążenie zbyteczne. Kolejna wizyta za 10 dni.
odcisk 3Trzecia wizyta:

Zaaplikowano na brodawkę  kwas TCA. Stan w pełni zadowalający, brak bólu, nastąpiło odbudowanie tkanki i linii papilarnych w miejscu brodawki.
odcisk 4

Halina Chludzińska