Łuszczyca

dospecjalistowNiezbyt częstymi, ale pojawiającymi się pacjentami w gabinetach podologicznych, są osoby cierpiące na niezakaźne schorzenie jakim jest łuszczyca. Warto mówić głośno o tym schorzeniu, gdyż niestety nie wszyscy wiedzą, że jest to choroba autoimmunologiczna, a co za tym idzie, niezłośliwa i absolutnie niezakaźna.

Łuszczyca jest praktycznie niewyleczalna.

Podolog współpracując z lekarzem dermatologiem, jest w stanie znacznie zmniejszyć jej objawy i poprawić komfort życia pacjenta.

Łuszczyca – przewlekłe, często nawracające schorzenie dotyczące ok. 4,6 % populacji. Objawia się jako stan zapalny skóry, charakteryzujący się występowaniem rumieniowych grudek i okrągłych tarczek. Zmiany są ostro odgraniczone, pokryte srebrzystą łuską. Łuszczyca występująca na stopach, może przybierać postać krostek, pęcherzyków wypełnionych jałową ropą na podłożu zapalnym, bądź jako zaczerwienienie i złuszczanie powierzchni skóry.

łuszczyca 2 zdjęcia

Łuszczycę paznokci stwierdza się u około 50 % chorych na łuszczycę. Może objawiać się jako punkcikowate dołki, podłużne bruzdy, zagłębienia (niczym w naparstku). Często obserwuje się nadmierne rogowacenie pod paznokciem, oddzielenie paznokcia od łożyska i bardzo charakterystyczne brunatne zabarwienie – tzw. plamy olejowe.

łuszczyca paznokcie u rąk
Zmiany stwierdzone w obrębie płytki paznokciowej można podzielić w zależności od lokalizacji procesu łuszczycowego.

Jeżeli zajęta jest macierz paznokcia, występuje:

• naparstkowanie – pojedyncze wgłębienia nieregularnego kształtu
  • linie Beau – linijne, poprzeczne wgłębienia
  • podłużne pobruzdowania
  • trachyonychia – szorstka, nierówna powierzchnia całej płytki
  • dystrofia – kruszenie płytki paznokciowej

Jeżeli zajęte jest łożysko, obserwuje się:

• plamy olejowe – okrągłe, owalne ogniska o żółtawej barwie
  • onycholizę – oddzielanie płytki od łożyska
  • rogowacenie podpaznokciowe
  • linijne wylewy krwawe

W gabinecie podologicznym można uzyskać pomoc w delikatnym złuszczeniu zrogowaceń oraz łusek łuszczycowych. Doświadczony podolog poradzi sobie z problemami płytki paznokciowej od strony estetycznej, a także funkcjonalnej. Jeżeli zaistnieje taka potrzeba może odtworzyć płytkę za pomocą żelu (wykonać rekonstrukcję paznokcia), zmienić kształt wkręcających się paznokci za pomocą klamer, czy wygładzić chorobowo zmienioną powierzchnię płytki.

Leczeniem łuszczycy zajmuje się lekarz dermatolog.

autor:

Anna Szewczyk PODOLOGIA