Odcisk przy chorobie Raynaud`a

Mężczyzna od 20 lat zmagający się z chorobą Raynauda, zgłosił się do gabinetu specjalistycznej pielęgnacji stóp, z powodu bolesnej zmiany na stopie. W wyniku wstępnych oględzin okazało się, że jest to odcisk na przodostopiu stopy prawej.

odcisk przy chorobie RaynaudaW wywiadzie dowiadujemy się, że pacjent jest pod stałą opieką chirurga. Systematycznie poddawany jest terapii poprawiającej stan obwodowych naczyń krwionośnych. W czasie ostatniej wizyty lekarz prowadzący zaproponował chirurgiczne usunięcie odcisku. Klient jednak zdecydował się na nieinwazyjny zabieg w gabinecie podologicznym. W trakcie wizyty wyraźnie manifestował się zasadniczy objaw schorzenia – niekontrolowany napadowy skurcz naczyń krwionośnych (np. widoczne na zdjęciu ciemniejsze miejsca na skórze).

Usunięcie odcisku

usunięty odcisk przy chorobie Raynaudabyło poprzedzone dezynfekcją skóry oraz zastosowaniem preparatu zmiękczającego z wyciągiem z ogonków liściowych (Peclavus special Hornhaut-Erweicher). Sam odcisk został usunięty frezem typu mała różyczka oraz kulką diamentową. Na zakończenie, miejsce po rdzeniu zabezpieczono balsamem propolisowym, a na przodostopie założono opatrunek odciążający. Zalecono aplikowanie balsamu na miejsce pozabiegowe.

Ostatecznie udało się usunąć całość zmiany. Mniej więcej po tygodniu u pacjenta, w ramach wizyty kontrolnej, nie stwierdzono żadnych dolegliwości. Pacjent stosuje regularnie i zgodnie z zaleceniami wskazany preparat.

Iga Misiak-Stodulska
Specjalistyczny Gabinet Kosmetyczno-Podologiczny