Wrastające paznokcie u małego dziecka.

Chłopiec w wieku 7 miesięcy. Rodzice zostali skierowani do gabinetu podologicznego przez lekarza pediatrę celem konsultacji. Dziecko zostało wcześniej zakwalifikowane do wykonania korekty chirurgicznej. U dziecka od 2-3 tygodni występowały objawy wrastania paznokcia pierwszego palca stopy lewej i pierwszego palca stopy prawej. Objęte wrastaniem były oba wały paznokciowe (przyśrodkowy i boczny). Widoczny był obrzęk, zaczerwienienie, ziarnina (głównie na pierwszym palcu stopy prawej), oraz wysięk surowiczy. Szczegółowe oględziny wykazały, iż nie ma żadnych przerosłych lub nierównych fragmentów paznokci, które należałoby usunąć/wyciąć.

W trakcie wizyty zastosowano Octenisept oraz tamponowanie zmienionych zapalnie wałów paznokciowych. Dodatkowo opatrunki tamponujące (po wykluczeniu alergii na jod) nasączono jodyną. Rodzice otrzymali zalecenie stosowania 3 razy dziennie Octeniseptu, tamponady oraz jodyny na tamponadę przez okres 3 dni. Następnie konieczne było pozostanie przy tamponowaniu z Octeniseptem do kolejnej wizyty (za 7 dni).

Zdecydowana poprawa nastąpiła już po 5 dniach terapii, niemniej opatrunki tamponujące należy stosować przez okres 1-2 miesięcy (pomimo całkowitego ustąpienia objawów stanu zapalnego).

U małych dzieci, w tym niemowląt dość często dochodzi do wrastania paznokci. Przyczyną może tu być duża wiotkość płytki paznokciowej, podatność na urazy, skłonność rodzinna, nieprawidłowa pielęgnacja, czy też niewłaściwe obuwie. Niezależnie od przyczyny, metody korekcji wrastających paznokci proponowane przez podologów, pozwalają uniknąć bolesnych zabiegów chirurgicznych. Tym bardziej, że u najmłodszych mamy do czynienia z bardzo szybkim wzrostem paznokci, a co za tym idzie szybko i bezboleśnie uzyskujemy pełne wyleczenie.

a mały pacjent z wrastającymi paznokciami

mały pacjent z wrastającymi paznokciami

a tamponada pazokciatamponada paznokcia

Iga Misiak-Stodulska