Gabinet podologiczny stacjonarny czy mobilny – w jaki sposób najlepiej świadczyć swoje usługi?

342

Prowadzenie zarówno stacjonarnego, jak i mobilnego gabinetu pedologicznego daje wiele możliwości. Świadczenie usług w sposób mobilny to szansa na pozyskanie nowych klientów. Z kolei gabinet stacjonarny oferować może znacznie szersze spektrum zabiegów. Zatem w jaki sposób najlepiej świadczyć swoje usługi?

Jakie czynniki wziąć pod uwagę decydując się na świadczenie usług podologicznych?

Niemal każda działalność nierozerwalnie łączy się z pewnymi trudnościami i ryzykiem. Dlatego, szczególnie będąc na początku drogi i decydując o charakterze podologicznej działalności, warto wziąć pod uwagę kilka istotnych czynników:

  • kapitał – prowadzenie gabinetu stacjonarnego wiąże się kosztami wynajmu i utrzymania lokalu czy zakupem znacznie większej ilości specjalistycznego sprzętu. Założenie mobilnego gabinetu podologicznego jest mniej kosztowne, dlatego bardzo często jest to pomysł na start. Nie jest to jednak regułą,
  • konkurencja na lokalnym rynku – jeśli na rynku lokalnym zapotrzebowanie na usługi podologiczne jest duże, dobrym pomysłem będzie gabinet stacjonarny. Jeżeli natomiast takich placówek funkcjonuje już sporo, warto spróbować swoich sił, oferując usługi mobilne,
  • indywidualne predyspozycje – prowadzenie nowej działalności w charakterze stacjonarnym wymaga całkowitego poświęcenia, jeśli jednak chcemy traktować usługi podologiczne, jako działalność dodatkową, wtedy najlepiej zdecydować się na działalność mobilną.

Mobilny salon podologiczny

Możliwości

Zakładając działalność mobilną, na start potrzebujemy o wiele mniejszego wkładu finansowego niż w przypadku działalności stacjonarnej. Nie dotyczą nas szeroko pojęte koszty lokalowe – jego zakup lub comiesięczne opłaty za wynajem, a także wystrój i umeblowanie. Łatwiej jest także zacząć działalność mobilną, ponieważ obowiązujących regulacji prawnych związanych z takim charakterem działalności jest o wiele mniej.

Na polskim rynku wśród profesjonalnych, mobilnych usług podologicznych konkurencja jest wciąż niewielka. Jeśli więc usługi świadczone będą na wysokim poziomie i przekonamy do takich standardów pacjentów, można będzie mówić o dużym sukcesie.

Ogromną zaletą mobilnego salonu podologicznego jest także możliwość pozyskania nowych klientów, którzy z wielu powodów nie mogą samodzielnie dotrzeć do gabinetu stacjonarnego. Takie ograniczenia wynikają głównie ze względów chorobowych i z ograniczeń komunikacyjnych. W takich przypadkach mobilny salon podologiczny spełnia bardzo ważną funkcję.

Zestaw mobilny

Wyzwania

Udając się na wizytę do pacjenta, nigdy nie wiadomo, jakie warunki nas czekają. Do tego oferta gabinetu mobilnego jest mocno uzależniona od możliwości przenoszenia urządzeń i niezbędnych mebli. Dlatego zawsze poza całym potrzebnym sprzętem trzeba zabrać ze sobą także rozkładane krzesełko i podnóżek dla pacjenta. Sporym wyzwaniem mogą być pacjenci z trudniejszymi przypadkami, wymagający dodatkowych urządzeń. Dla lepszej organizacji, warto zaopatrzyć się w specjalne torby – organizery lub funkcjonalne walizki.

Ponadto, prowadząc mobilny salon podologiczny, trzeba mieć na uwadze kilka ważnych kwestii związanych z wymaganiami prawnymi. Mowa tu m.in. o odpowiedniej utylizacji odpadów medycznych oraz sterylizacji narzędzi. Dlatego ważnym zaleceniem jest posiadanie przez mobilny gabinet podologiczny zaplecza technicznego – innego niż własny dom czy mieszkanie. Warto zagospodarować specjalnie pomieszczenie, w którym przeprowadzana będzie stosowna dezynfekcja oraz sterylizacja narzędzi. Jeśli nie ma takiej możliwości, dobrą alternatywą może być korzystanie z usług zewnętrznych placówek, które zajmują się sterylizacją.

Podobnie w przypadku odpadów medycznych – warto wyznaczyć dla nich miejsce lub urządzenie chłodnicze do czasowego składowania i utylizacji. Pozostawianie ich w domu pacjenta lub w placówce, w której przebywa, jest dalece nieprofesjonalne, a mieszanie ich z odpadami komunalnymi niezgodne z prawem.

W mobilnym salonie podologicznym, tak samo, jak w stacjonarnym koniecznie jest prowadzenie odpowiedniej dokumentacji, którą podczas pracy najlepiej zawsze mieć przy sobie. Dokumentacja dotyczyć powinna przeprowadzanej sterylizacji narzędzi, składowania i utylizacji odpadów medycznych, wymagań dotyczących ochrony danych osobowych oraz innych procedur i instrukcji np. mycia rok, pierwszej pomocy itd. Ważne, aby dokumentacja zawierała także kartę pacjenta oraz materiały zdjęciowe z przeprowadzanych terapii.

Decydując się na świadczenie mobilnych usług podologicznych, niezbędna jest także doskonała organizacja logistyczna, która pozwoli punktualnie dojeżdżać na kolejne wizyty, a także zoptymalizować koszty paliwa.

Stacjonarny gabinet podologiczny

Możliwości

Stacjonarny gabinet podologiczny daje możliwość posiadania wielu profesjonalnych urządzeń, a tym samym oferowania naprawdę szerokiego wachlarza usług. Stwarza także sprzyjające okoliczności dla utworzenia kilku niezależnych od siebie stanowisk pracy. Taki układ pracy pozwala na przyjmowanie większej liczby pacjentów, nawet kilku jednocześnie, dając możliwość osiągania większych przychodów oraz szybszego zwrotu początkowych inwestycji.

Gabinet stacjonarny

Gabinet stacjonarny stwarza również możliwość sprzedaży różnego rodzaju profesjonalnych produktów – specjalistycznych wkładek, kremów i innych akcesoriów. Przestrzeń lokalowa pozwala na odpowiednią ekspozycję asortymentu.

Podologiczna działalność mobilna w Polsce jeszcze raczkuje, dlatego często kojarzona jest z osobami, które dopiero zdobywają doświadczenie. Dlatego gabinety stacjonarne cieszą się większym zaufaniem pacjentów, którzy chętniej korzystają z ich usług.

Wyzwania

Założenie stacjonarnego gabinetu podologicznego wiąże się z większymi inwestycjami początkowymi i ryzykiem, że przez kilka pierwszych miesięcy, może nie przynosić on zadowalających zysków. Koszty związane z zakupem lub wynajmem lokalu oraz odpowiednim wyposażeniem stanowią największy udział w comiesięcznych kosztach utrzymania gabinetu. Prowadzenie działalności stacjonarnej podlega także wielu regulacjom prawnym. Do spełnienia wszystkich wymogów trzeba podejść rozsądnie i solidnie, aby pozytywnie przejść kontrolę sanepidu i uniknąć ewentualnych problemów wynikających z zasad BHP w przyszłości.

W jaki sposób najlepiej świadczyć swoje usługi?

Podczas wyboru trybu świadczenia usług podologicznych, najlepiej przeanalizować kilka czynników – kwestie finansowe, zapotrzebowanie rynku oraz własne predyspozycje, a także szanse i zagrożenia. Usługi świadczone w systemie mobilnym w niektórych krajach Europy są już normą, trzeba liczyć się z tym, że w Polsce za jakiś czas może być podobnie. Warto jednak wziąć pod uwagę, że nowoczesne gabinety świadczą swoje usługi zarówno stacjonarnie, jak i mobilnie. Jest to o wiele łatwiejsze w przypadku gabinetów wieloosobowych, gdzie łatwiej jest zaplanować zabiegi, zależnie od ilości napływu zgłoszeń wizyt domowych. Dla gabinetów jedno lub dwuosobowych świadczących usługi w obu trybach, na usługi mobilne warto przeznaczyć co drugi dzień w tygodniu.

Przygotował : Zespół TwojaPodologia.pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj