Nadpotliwość

Praca gruczołów potowych to naturalny proces zapewniający odpowiednią temperaturę ciała oraz pomagający wydalić nadmiar wody i toksyn z organizmu. Jednak wzmożona praca gruczołów przyczynia się do powstawania problemu nadpotliwości (hyperhidrosis).

Przyczyny nadmiernej potliwości stóp.nadpotliwość 2 maceracje

Gabinety podologiczne często odwiedzają pacjenci borykający się z problemami „mokrych stóp”. Dolegliwość ta dotyczy około 20% populacji. Jak do tej pory nie ustalono jednej przyczyny nadmiernej potliwości, ponieważ może na nią składać się wiele czynników.

Przyczynami mogą być choroby endokrynologiczne (nadczynność tarczycy, zaburzenia hormonalne), choroby metaboliczne (cukrzyca) jak również schorzenia neurologiczne.

Dolegliwość ta może mieć też podłoże genetyczne lub zwiększać się w stresujących sytuacjach. Ponadto wzmożoną aktywność gruczołów potowych powodują niewłaściwe odżywianie (nadmierne spożywanie soli, pikantne dodatki) oraz stosowanie używek (alkohol, narkotyki, palenie papierosów). Również noszenie obuwia i skarpetek wykonanych z syntetycznego materiału mogą wpływać na obfite wydzielanie potu.

Problem nadpotliwości dotyka różne grupy osób. Na tą dolegliwość skarżyć mogą się zarówno osoby młode jak i w podeszłym wieku, otyłe oraz sportowcy, kobiety i mężczyźni.

Warto podkreślić, że świeży pot jest bezwonny. Dopiero działanie bakterii występujących na skórze nadaje mu wyróżniający, często przykry zapach.

Pamiętajmy!
Ciepłe i wilgotne środowisko stanowi idealne siedlisko
dla rozwoju bakterii, wirusów i grzybów.

Konsekwencje uporczywej i długotrwałej nadpotliwości stóp:

• utrata sprężystości skóry,
  • pęknięcia i rozmiękczenie naskórka (maceracje – głównie miedzy palcami), które prowadzą do wnikania w skórę mikroorganizmów,
  • powstawanie zrogowaceń,
  • odparzenia stóp,
  • otarcia,
  • potówki,
  • utrata przyczepności,
  • infekcje wirusowe (brodawki).

Nadmierna potliwość nie musi przysparzać wstydu i skrępowania. Nieco uwagi i ostrożności w znacznym stopniu mogą zapobiec występowaniu tej dolegliwości.

Jak zapobiegać nadpotliwości stóp?

• codziennie myć stopy, a przy wysiłku fizycznym nawet kilka razy dziennie,
  • dodawać ziołowej soli do kąpieli,
  • regularne stosować lotiony/spraye antyperspiracyjne, które hamują wydzielanie potu oraz zatrzymują niechciany zapach,
  • używać balsam odświeżający,
  • stosować dezodorant do stóp i butów, który likwiduje woń używanego obuwia oraz chroni przed grzybicą stóp,
  • nosić wygodne i wykonane z naturalnych materiałów buty oraz skarpetki,
  • często chodzić boso po naturalnym podłożu, takim jak piasek czy trawa,
  • myć stopy w chłodnej wodzie, ponieważ ciepła woda zachęca gruczoły potowe do wzmożonej pracy,
  • starannie osuszać stopy po kąpieli, zwłaszcza przestrzenie międzypalcowe.nadpotliwość 1 maceracje

Oprócz stosowania się od powyższych zaleceń należy także systematycznie odwiedzać specjalistyczny gabinet podologiczny. Podczas wizyty pacjent może liczyć na fachową pomoc specjalisty podologa, który udzieli wskazówek dotyczących odpowiedniej pielęgnacji stóp i metod leczenia nadmiernej potliwości.

Przebieg leczenia nadpotliwości stóp w specjalistycznym gabinecie podologicznym:

• przeprowadzenie wywiadu z pacjentem oraz dokładna kontrola stóp,
  • przeprowadzenie kąpieli z użyciem soli z rozmarynem lub zielem chyzopu, która zapobiega poceniu się skóry, zaczerwienieniom oraz grzybicy,
  • zastosowanie lotionu do dezynfekcji, który chroni przed bakteriami i grzybicą,
  • usunięcie nadmiaru zrogowaciałego naskórka odpowiednim frezem,
  • użycie peelingu w celu złuszczenia i zmiękczenia naskórka,
  • wykonanie masażu stóp z zastosowaniem kremu zawierającego rozmaryn, tymianek, lawendę oraz szałwie,
  • profesjonalna porada dotycząca domowej pielęgnacji.

Skuteczny sposobem na poprawienie komfortu osób cierpiących na nadpotliwość jest jonoforeza wodna. Wykonanie cyklu tych zabiegów pozwala często na znaczne zmniejszenie nadprodukcji potu na okres nawet kilku miesięcy.

Autor: Anna Kubiak
z